I eat you now.

26.10.11

Sodoma - Homoseksualitet?

En oversættelse af en artikel om Sodoma.  http://www.christiangays.com/articles/anita6.shtml
"[?]" betyder at jeg ikke lige ved hvad google translate mener.


Vi kender alle til Sodoma.
Folk, der aldrig har holdt en Bibel har brugt historien om Sodoma og dens flammende undergang som fordømmelse mod homoseksualitet og her er bare et eksempel fra en e-mail jeg har modtaget fra en person, som havde en mindre end positiv holdning til homoseksualitet:"Der er en historie i Bibelen, jeg ville finde det, hvis jeg havde tid, men den taler om den virkelig syndige by. Jeg tror det var omkring Abrahams tid. Gud taler om, hvordan han vendte ryggen til disse mennesker på grund af deres onde synder. En af de synder, Han taler om, er homoseksualitet. ""En af de synder, Han (Gud) taler om, er homoseksualitet." Nej. Gud aldrig taler om homoseksualitet eller samme køn noget i forhold til Sodoma. Historien om Sodoma som bevis for det bibelske vidnesbyrd mod homoseksualitet er blevet afvist af mange forskere og teologer, herunder dem, der har en ikke-bekræftende holdning, som et strå hund[?], et argument, der er let at modbevise. Og alligevel er der stadig dem, der kommer wielding[?] historien som om det er den rygende pistol. Dette er det. Sodoma. Sodomitterne. Ild og svovl. Sag lukket.

Og måske det er, hvad du har hørt hele dit liv, og efter år at have den Sodoma-Homoseksualitet forbindelse gentaget igen og igen det kan være virkelig svært at tro på nogen anden mulighed, men jeg har tænkt mig at bede dig om at prøve, så prøv at forestille dig i hvert fald indtil udgangen af ​​denne side og se, om noget, du læser her gør du spekulerer på om sikkerheden af ​​det hele.Når homoseksualitet er navngivet som den synd, eller en af ​​de synder, i Sodoma, det er en påstand, der er satset på noget andet end hvad der rent faktisk står i Bibelen om det sted, fordi hele både Testamente er der en overflod af referencer til Sodoma synd og ingen af dem indebærer eller specifikt tag homoseksualitet som en af ​​dem.

De(n) synd(er) af Sodoma forudsat i den bibelske tekst er:
* Afgudsdyrkelse - Mos 29:17-26; 32:32-38* Mord, grådighed, tyveri, oprør - Esajas 1:9-23* Mishandle de fattige, arrogance - Esajas 3:8-19* Utroskab, bedrageri af præster og profeter, stolthed af hjertet,
afgudsdyrkelse - Jeremias 23:10-14, 49:16-18, 50:2-40* Grusomhed, manglende omsorg for de unge og fattige - Klagesangene 4:3-6* Stolthed, grådighed, dovenskab, mishandling af de fattige og trængende,
hovmodige, vederstyggeligheder - Ezekiel 16:49-50* Undertrykkelse og mishandle de fattige- Amos 4:1-11* Stolthed - Zefanias 02:08* Leve efter gudløshed - 2 Peter 2:06* Utugt, gå efter mærkelige kød - Jude 1

Der er fire andre omtaler af Sodoma i Det Nye Testamente som Jesus. Tre gange Jesus henviste til byen inden for rammerne af ugæstfrihed (mere om dette om lidt) og en anden tid, Jesus sammenlignede pludselige komme Guds rige med pludselighed af dommen, der ramte den tid, i den tid af Noah og delstaten Sodoma. I alle tre passager Jesus siger intet om den nøjagtige karakter af Sodomas synd. Tror du ikke, ​​at hvis synd, eller endda en af ​​de synder i Sodoma var blevet homoseksualitet, at det ville have vist et sted i Bibelen. Bare en lille sidebemærkning måske?

Lad os gå tilbage til historien i Første Mosebog 19, hvor vi har Lot, som står ved porten, bifalder de to fremmede, der fører dem gennem de defensive vægge af byen og ind i sikker havn i hans hjem. Ikke at have været født i Sodoma, er Lot betragtet som en outsider selv, så mændene i Sodoma, vagt ikke kun af disse to fremmede, men i Lot, samles udenfor Lots hus, kræver, at de fremmede skal sendes ud til dem, så de kunne have sex med dem . Fordi den vrede hob bestående af alle mandlige borger i Sodoma var alle queer[?]? Med kvinder og børn blandt indbyggerne, næppe. Publikum var ikke omfattet af bøsser eller hetero mænd på den lave-down[?]. Sex af hensyn til køn, havde intet at gøre med, hvad disse mænd har til formål at gøre. Deres hensigt var at lade disse fremmede, der var kommet ind i deres by, ved præcis, hvem var ansvarlig, og så de forsøgte at begå en voldelig bande voldtægt på dem og sætte dem på plads. Det lyder som ekstrem adfærd i starten, men ikke rigtig. Vi hører om det samme sker i fængsler i vores moderne kultur. Den langsigtede indsatte ønsker at lade de nye drenge vide, hvem der har magten. I antikken den sejrende hære hyppigt voldtog deres besejrede modstandere som et tegn på total overlegenhed, og voldtægt, uanset om det er begået mod en anden mand eller en kvinde var dengang, som det er i dag, om magt, ikke sex.

Så hvad var Sodomas synd, hvis ikke homoseksualitet? Sammen med de andre nævnte synder, foreslog synden både i Første Mosebog 19 og i Jesu henvisninger til Sodoma ville være ugæstfrihed. Det er svært at forstå, hvordan ugæstfrihed kunne ses med en sådan foragt når den er i vores aktuelle sammenhæng, gæstfrihed betyder fastsættelse af de håndklæder, som rent faktisk passer på badeværelsets indretning og lægge middagsmaden på spisebordet i stedet for at folde bakker foran fjernsynet. Det betyder at sige til en gæst, "Vores hjem er dit hjem", og betyder at det. Det er en varm velkomst. I vores verden gæstfrihed betyder at være nådig og hjertelig til en besøgende, der kommer ind i vores hjem, men det samme var ikke tilfældet i antikken. I et land, hvor byer og landsbyer var adskilt af den barske ørken, blev gæstfrihed livgivende til en på en rejse gennem. Det var mere end gode manerer, det var et spørgsmål om liv og død, og at vise gæstfrihed til en fremmed blev betragtet som en hellig pligt.

Som nævnt tidligere, da Jesus henviste til Sodoma var det inden for rammerne af ugæstfrihed. I både Lukas 10 og Matthæus 10 Jesus advarer om, at en værre skæbne venter dem, landsbyer, der ikke bifalder hans disciple, end den skæbne, kom til landene Sodoma og Gomorra. På lignende måde Matthew[Matthæus?] 11 fortæller om en begivenhed, hvor Jesus sammenligner dommen, at Sodoma modtager til dem, der ikke modtager hans mirakler eller ordene fra Johannes Døberen. Når der foretages sammenligninger, de er lavet mellem lignende ting, og så det ville være som at sammenligne æbler med appelsiner skulle Jesus have sammenlignet den straf, der kommer til dem, der var ugæstfri til sine tilhængere om, hvad der kom til indbyggerne i Sodoma som et resultat af deres seksuelle synd.

©2010 Anita Cadonau-Huseby. All rights reserved.

Ingen kommentarer: